Masės oro srauto (MAF) jutiklis yra pagrindinė šiuolaikinių degalų įpurškimo variklių dalis. Jis matuoja, kiek oro patenka į įsiurbimo sistemą, todėl variklio valdymo blokas (ECU) tiekia tinkamą degalų mišinį, kad degimas būtų efektyvus ir optimalus veikimas. Supratimas, kaip tai veikia, padeda tiksliai diagnozuoti variklį ir atlikti profilaktinę priežiūrą.

MAF jutiklisview
Masės oro srauto (MAF) jutiklis yra tikslus prietaisas, matuojantis į variklio įsiurbimo sistemą patenkančio oro masę. Šie duomenys padeda ECU išlaikyti tinkamą oro ir degalų santykį (AFR), paprastai 14,7:1 benzininiams varikliams, užtikrinant efektyvų degimą ir mažesnį išmetamųjų teršalų kiekį.
Skirtingai nuo senesnių kolektoriaus slėgio sistemų, kurios įvertina oro srautą, MAF jutikliai matuoja faktinę oro masę tiesiogiai. Tai pagerina veikimo nuoseklumą greitai keičiant droselį, šaltą paleidimą ir įsibėgėjimą, todėl variklis reaguoja ir atitinka išmetamųjų teršalų reikalavimus.
Kaip veikia MAF jutiklis?
MAF jutiklis veikia šilumos perdavimo ir elektrinės varžos principu. Korpuso viduje šildoma viela arba plėvelės elementas yra veikiamas įeinančio oro. Kai oras teka pro šalį, jis atvėsina elementą, o ECU padidina elektros srovę, kad palaikytų nustatytą temperatūrą.
Šis srovės pokytis paverčiamas įtampos arba dažnio signalu, proporcingu faktinei oro masei. Signalas leidžia ECU apskaičiuoti variklio apkrovą ir reguliuoti uždegimo laiką, turbo padidinimą ir transmisijos atsaką, jei taikoma.
MAF jutiklių tipai
Mentės oro srauto (VAF) matuoklis

Spyruoklinis atvartas juda, kai oras teka per įsiurbimo angą. Atvarto judėjimas keičia pasipriešinimą potenciometro viduje, sukurdamas signalą. Nors patikimas, jis prideda įsiurbimo apribojimą ir lėtai reaguoja į droselio pokyčius. Dažniausiai naudojamas 1980–1990 m. degalų įpurškimo sistemose.
Kármán sūkurinis tipas

Randama kai kuriuose japoniškuose automobiliuose, tokiuose kaip "Mitsubishi" ir "Toyota". Oras praeina aplink stulpą, sukurdamas sūkurius. Optinis arba ultragarsinis jutiklis nustato sūkurinį dažnį, kuris atitinka oro srautą. Veikia nepriklausomai nuo įsiurbiamo oro temperatūros.
Karšto laido MAF jutiklis

Naudoja šildomą platinos laidą, reguliuojamą elektronine grandine. Jis siūlo greitą atsaką ir tikslų masės oro srauto matavimą. Jautrus užteršimui iš alyvuotų filtrų ir pučiamų dujų.
Šaltos vielos (karštos plėvelės) MAF jutiklis
Naujesnė versija, kurioje vietoj atvirų laidų naudojami plėvelės stiliaus rezistoriai. Pridedamas etaloninis rezistorius kompensacijai, pagerinantis tikslumą esant greitiems temperatūros pokyčiams ir ilgalaikį patikimumą.
Sugedusio MAF jutiklio simptomai
Sugedęs, nešvarus arba sugedęs masės oro srauto (MAF) jutiklis siunčia netikslius oro srauto rodmenis į ECU, todėl neteisingai apskaičiuojami degalų įpurškimas. Tai sutrikdo variklio veikimą ir degalų naudojimo efektyvumą. Dažni simptomai yra šie:
• Patikrinkite variklio lemputę (CEL): ECU aptinka nenormalius oro srauto rodmenis arba už diapazono ribų ttage signalai ir žurnalo gedimų kodai, pvz., P0100–P0104.
• Lėtas pagreitis: variklio reakcija tampa lėta, nes keičiant droselį degalų mišinys yra per turtingas arba per liesas.
• Prasta degalų ekonomija: netikslūs oro srauto duomenys verčia ECU tiekti degalų perteklių, todėl žymiai sumažėja rida.
• Šiurkšti arba nestabili tuščioji eiga: variklis gali drebėti arba vibruoti tuščiąja eiga dėl nenuoseklaus oro ir degalų mišinio.
• Variklio dvejonės arba užgesimas: staigus galios praradimas arba laikinas užstrigimas greitėjant, ypač sustojus.
• Silpna galia esant dideliems apsisukimams: nepakankami oro srauto matavimai riboja degalų tiekimą esant didesniam variklio sūkių skaičiui.
• Juodi išmetamųjų dujų dūmai arba degalų kvapas: per daug degalų sudeginta dėl gausaus mišinio (dažnai dėl užteršto MAF jutiklio).
• Sunkus užvedimas: variklis gali ilgiau suktis arba neužsivesti, nes ECU negali nustatyti tinkamo degalų įpurškimo paleidimo metu.
Šios problemos dažnai atsiranda palaipsniui, kai MAF jutiklis užteršiamas alyva, dulkėmis ar šiukšlėmis iš įsiurbimo sistemos. Kai kartu atsiranda keli simptomai, ypač naudojant CEL, MAF jutiklis yra stiprus įtariamasis.
Įprasti su MAF susiję diagnostiniai gedimų kodai (DTC)
Kai masės oro srauto jutiklis sugenda, siunčia nepastovius signalus arba užteršiamas, ECU saugyklos gedimų kodai, rodantys nenormalius oro srauto rodmenis. Dažniausiai su MAF susiję DTC yra šie:
| Kodas | Aprašymas | Ką tai reiškia |
|---|---|---|
| P0100 | MAF grandinės gedimas | Bendras MAF laidų ar jutiklio grandinės gedimas |
| P0101 | Oro srauto diapazonas / našumas | Oro srauto rodmenys už numatomo intervalo ribų pagal variklio apkrovą |
| P0102 | Mažas oro srautas | MAF signalo įtampa per žema (galimas oro apribojimas arba nešvarus jutiklis) |
| P0103 | Didelis oro srautas | MAF signalo įtampa per didelė (galimas oro nutekėjimas arba laidų trumpumas) |
| P0104 | MAF grandinė su pertraukomis | Nestabilus arba svyruojantis MAF signalas dėl laisvo ryšio |
| P0171 | Sistema per liesa (1 bankas) | Aptikta per daug oro arba nepakanka degalų |
| P0172 | Sistema per turtinga (1 bankas) | Per daug degalų mišinyje; galimas MAF užteršimas |
MAF jutiklio gedimo priežastys
Masinio oro srauto (MAF) jutiklis yra veikiamas nuolatinio oro srauto ir užteršimo iš įsiurbimo sistemos, todėl jis yra pažeidžiamas tiek mechaninių, tiek aplinkos pažeidimų. Dauguma MAF jutiklių gedimų atsiranda ne dėl elektroninių gedimų, o dėl išorinių veiksnių, turinčių įtakos jutimo elementui. Žemiau pateikiamos dažniausiai pasitaikančios priežastys:
| Priežastis | Aprašymas | Rezultatas |
|---|---|---|
| Nešvarumų ir dulkių užterštumas | Smulkios dalelės, apeinančios oro filtrą, padengia jutiklio laidą / plėvelę | Sumažina signalo tikslumą ir reakcijos laiką |
| Alyva iš oro filtrų | Alyvuoti našumo filtrai palieka likučius ant jutiklių elementų | Sukuria klaidingus turtingus / liesus rodmenis |
| Įsiurbiamo oro nuotėkis | Įsiurbimo žarnų įtrūkimai, laisvi spaustukai arba pažeisti ortakiai | Leidžia nematuojamą orą, todėl liesa būklė |
| PCV sistemos pūtimas | Alyvos garai patenka į įleidimo angą iš susidėvėjusio PCV vožtuvo | Jutiklis laikui bėgant padengtas alyvos plėvele |
| Drėgmės ar vandens nurijimas | Vanduo patenka į oro dėžę iš gilių balų arba prasto sandarinimo | Korozuoja grandinę arba degina karštą laidą |
| Atgalinis uždegimas per įsiurbimą | Variklio uždegimo sutrikimai stumia karštas išmetamąsias dujas į įsiurbimo angą | Pažeidimų ar lūžių jutiklis |
| Elektros problemos | Nutrūkę laidai, prastas įžeminimas arba korozijos gnybtai | Jutiklis praranda signalą arba siunčia netaisyklingą išvestį |
| Variklio vibracija | Laisvas tvirtinimas arba susidėvėję laikikliai sukelia smūgį | Vidiniai jutiklio pažeidimai |
| Prasta priežiūros praktika | Uždelstas oro filtro keitimas arba nešvari įsiurbimo sistema | Sutrumpina MAF tarnavimo laiką |
Daugiau nei 70% praneštų MAF jutiklių gedimų priežastis yra užteršimas, o ne tikrasis elektroninis gedimas. Oro nuotėkio valymas ir šalinimas dažnai atkuria tinkamą veikimą nekeičiant jutiklio.
MAF jutiklio testavimas
Masės oro srauto jutiklio bandymas padeda patikrinti, ar prastą variklio veikimą lemia neteisingi oro srauto rodmenys ar kita susijusi problema. Atlikite šiuos diagnostikos veiksmus:
• Raskite jutiklį: suraskite MAF jutiklį, sumontuotą tarp oro filtro dėžutės ir droselio korpuso įsiurbimo kanale.
• Patikrinkite oro įsiurbimo sistemą: patikrinkite, ar nėra atsilaisvinusių spaustukų, įtrūkusių įsiurbimo žarnų, vakuuminių nuotėkių ar antrinės rinkos dalių, kurios gali patekti į nematuojamą orą.
• Patikrinkite elektros jungtis: patikrinkite, ar MAF jungtyje ir laiduose nėra korozijos, nutrūkusių laidų ar atsilaisvinusių gnybtų.
• Patikrinkite maitinimą ir įžeminimą: naudodami skaitmeninį multimetrą patikrinkite, ar jutiklis gauna tinkamą įtampą (paprastai 12 V arba 5 V atskaitą) ir turi tvirtą įžeminimo jungtį.
• Išmatuokite signalo išvestį: patikrinkite signalo laidą, kai degimas įjungtas (variklis išjungtas). Turėtumėte pamatyti mažą bazinę įtampą.
• Patikrinkite tiesioginį oro srauto signalą: užveskite variklį ir stebėkite įtampą arba dažnį tuščiąja eiga. Lėtai didinkite apsisukimų skaičių – signalas turėtų kilti sklandžiai be staigių kritimų ar šuolių.
• Įvertinkite skaitymo elgseną: palyginkite rodmenis su gamintojo specifikacijomis. Netaisyklingos arba neteisingos vertės rodo nešvarų, sugedusį arba neteisingai nuskaitytą jutiklį.
• Patikrinkite, ar nėra užteršimo: jei yra įtampos šuolių ar nestabilių rodmenų, nuimkite MAF ir patikrinkite, ar nėra dulkių, anglies ar alyvos likučių – būdinga prastai prižiūrimiems ar alyvuotiems oro filtrams.
MAF jutiklio ir deguonies (O2) jutiklių palyginimas
Masės oro srauto (MAF) jutiklis ir deguonies (O2) jutiklis atlieka pagrindinį vaidmenį kontroliuojant degalus, tačiau jie veikia skirtinguose degimo etapuose ir teikia labai skirtingus grįžtamojo ryšio tipus ECU.
| Funkcija | MAF jutiklis | Deguonies (O2) jutiklis |
|---|---|---|
| Vieta | Įsiurbiamo oro kanalas (prieš variklį) | Išmetimo kolektorius arba išmetimo vamzdis |
| Priemonės | Įeinančio oro kiekis | Deguonies lygis išmetamosiose dujose |
| Funkcijos tipas | Įvesties jutiklis (nuspėjamasis) | Grįžtamojo ryšio jutiklis (korekcinis) |
| Signalo tipas | Įtampos arba dažnio pokytis atsižvelgiant į oro masę | Įtampos arba AFR duomenys, pagrįsti išmetamųjų dujų kiekiu |
| ECU vaidmuo | Apskaičiuoja reikalingą degalų tiekimą | Reguliuoja degalų apyvartą po degimo |
| Poveikis varikliui | Turi įtakos užvedimui, galiai, droselio atsakui | Turi įtakos efektyvumui, išmetamųjų teršalų kiekiui, ilgalaikiam degalų mažinimui |
| Gedimo efektas | Variklis veikia liesas / turtingas iš karto | Laipsniškas degalų taupymo nuostolis, išmetamųjų teršalų kiekio sumažėjimas |
| Dažni simptomai | Prastas įsibėgėjimas, užstrigimas, juodi dūmai | Didelės degalų sąnaudos, sieros kvapas, nesėkmingas išmetamųjų teršalų bandymas |
MAF jutiklio priežiūra ir trikčių šalinimas
Reguliari priežiūra apsaugo nuo daugumos masinio oro srauto (MAF) jutiklių problemų, kurias sukelia nešvarumų kaupimasis, alyvos užteršimas, neišmatuotas oro nuotėkis ar prastos kokybės filtravimas. Tinkamai veikiantis MAF padeda išlaikyti tikslų oro ir degalų santykį ir apsaugo nuo vairavimo problemų, tokių kaip šiurkšti tuščioji eiga, dvejonės ar prastos degalų ekonomijos. Atlikite šiuos veiksmus, kad efektyviai išvalytumėte, apsaugotumėte ir diagnozuotumėte su MAF susijusias problemas.
MAF jutiklio valymas
Valymas atkuria našumą iki 70% sugedusių MAF atvejų.
• Atsargiai išimkite jutiklį iš įsiurbimo vamzdžio naudodami tinkamą įrankį; Nelieskite ir nesubraižykite jutimo laido / plėvelės.
• Naudokite tik MAF specifinį valiklį, skirtą subtiliems jutimo elementams – niekada nenaudokite karbiuratoriaus, droselio korpuso, stabdžių ar kontaktinių valiklių, nes jie palieka likučius arba pažeidžia jutiklio dangą.
• Purkškite 10–15 šviesos pliūpsnių tiesiai į jutiklinius elementus, kad pašalintumėte dulkes, alyvos garus ir smulkias šiukšles.
• Leiskite tinkamai išdžiūti – džiovinkite ore 10–15 minučių; Niekada nevalykite ir nepūskite suslėgtu oru.
• Vėl įstatykite ir vėl saugiai prijunkite, kad išvengtumėte nematuojamo oro nuotėkio. Išvalykite išsaugotus klaidų kodus (pvz., P0100–P0104) naudodami OBD-II skaitytuvą.
Valykite MAF kas 12 mėnesių arba kiekvieną kartą, kai keičiamas oro filtras, ypač dulkėtoje aplinkoje.
Dažniausiai pasitaikančių problemų šalinimas
Jei valymas neišsprendžia problemos, prieš manydami, kad jutiklis sugenda, patikrinkite sistemas aplink MAF.
| Komponentas | Ką patikrinti | Galimas poveikis |
|---|---|---|
| Oro filtras | Nešvarus, senas ar pažeistas filtras | Riboja oro srautą → prastą pagreitį |
| Įsiurbimo žarnos | Laisvi spaustukai ar įtrūkimai | Klaidinga liesumo būklė (P0171, P0174) |
| Droselio korpusas | Anglies kaupimasis | Nestabilus tuščiosios eigos oro srautas |
| PCV sistema | Vakuuminis nuotėkis arba užsikimšęs vožtuvas | Nepastovios degalų apdailos |
| Laidai | Korozija, nusidėvėjusi izoliacija, prastas gruntas | Signalo nutraukimas arba įtampos kritimas |
| Išmetimo sistema | Pre-O₂ jutiklio nuotėkis | Klaidingas liesas skaitymas, klaidingai diagnozuotas kaip MAF nepakankamumas |
Išvada
MAF jutiklis užtikrina, kad variklis gautų tinkamą oro ir degalų balansą, tiesiogiai paveikdamas našumą, išmetamųjų teršalų kiekį ir degalų ekonomiją. Nors gedimai gali sukelti šiurkštų tuščiąją eigą arba galios praradimą, šių problemų dažnai galima išvengti tinkamai prižiūrint ir reguliariai tikrinant. MAF jutiklis yra švarus ir apsaugotas, prailgina jo tarnavimo laiką ir užtikrina, kad variklis veiktų sklandžiai ir efektyviai.
Dažnai užduodami klausimai [DUK]
Ar galiu vairuoti su blogu MAF jutikliu?
Vairuoti galima, bet rizikinga. Blogas MAF sukelia prastą degalų ekonomiją, užstrigimą ir galimą katalizatoriaus pažeidimą. Nedelsdami išvalykite arba pakeiskite jutiklį.
Ar pakeitus MAF reikia iš naujo nustatyti ECU?
Taip. Nustatymas iš naujo leidžia ECU iš naujo išmokti teisingus oro srauto rodmenis. Atjunkite akumuliatorių 10–15 minučių arba išvalykite kodus OBD-II skaitytuvu.
Dėl ko sugenda MAF jutiklis?
Dažniausios priežastys yra nešvarumų kaupimasis, alyvos užteršimas, įsiurbimo nuotėkis, drėgmė ar elektros problemos.
Kiek laiko veikia MAF jutiklis?
Paprastai nuo 80 000 iki 150 000 mylių, priklausomai nuo vairavimo ir priežiūros kokybės.
Ar blogas MAF jutiklis turės įtakos transmisijos perjungimui?
Taip. Neteisingi oro srauto rodmenys keičia apkrovos skaičiavimus, o tai gali sukelti sunkų arba uždelstą automatinių pavarų dėžių perjungimą.