MAP jutiklių supratimas: kaip jie veikia, gedimo požymiai ir bandymo metodai

Nov 03 2025
Šaltinis: DiGi-Electronics
Naršyti: 588

MAP (kolektoriaus absoliutaus slėgio) jutiklis yra pagrindinis variklio valdymo komponentas, naudojamas degalų įpurškimo transporto priemonėse. Jis matuoja įsiurbimo kolektoriaus slėgį ir siunčia šiuos duomenis į ECU, kad apskaičiuotų variklio apkrovą, degalų tiekimą ir uždegimo laiką. Nesvarbu, ar jis natūraliai įsiurbiamas, ar su turbokompresoriumi, tikslus MAP signalas yra būtinas našumui, degalų taupymui ir išmetamųjų teršalų kiekiui. Šiame vadove paaiškinama MAP jutiklio funkcija, laidai, gedimo simptomai, bandymai ir trikčių šalinimas, kad būtų išvengta brangių variklio pažeidimų.

Figure 1. MAP Sensor

MAP jutiklisview

MAP (kolektoriaus absoliutus slėgis) jutiklis matuoja absoliutų slėgį įsiurbimo kolektoriaus viduje ir siunčia šiuos duomenis į ECU (variklio valdymo bloką). ECU naudoja šią informaciją, kad apskaičiuotų variklio apkrovą ir nustatytų, kiek degalų reikia įpurkšti. Tinkamai veikiantis MAP jutiklis yra naudingas švariam degimui, degalų taupymui, droselio atsakui ir galiai. Jis yra standartinis greičio tankio degalų įpurškimo sistemose ir plačiai naudojamas turbokompresoriuose, bekelėje ir MAF-delete našumo programose.

Kaip veikia MAP jutiklis?

MAP jutiklio galia kinta priklausomai nuo kolektoriaus slėgio, kuris keičiasi priklausomai nuo droselio ir variklio apkrovos:

• Droselis atsidaro→ slėgis pakyla (vakuumas nukrinta) → ECU prideda daugiau degalų

• Droselis užsidaro→ slėgis sumažėja (padidėja vakuumas) → ECU sumažina degalų kiekį

Jutiklio viduje yra lanksti silicio diafragma su pjezorezistiniais elementais. Keičiantis slėgiui, diafragma lenkiasi, keičiant elektrinę varžą. ECU paverčia tai įtampos arba dažnio signalu:

• Nustatykite variklio apkrovą

• Valdykite purkštuko impulso plotį

• Sureguliuokite uždegimo eigą, kad išvengtumėte smūgių

• Valdyti slėgį turbo varikliuose

MAP jutiklio laidų pagrindai

Figure 2. MAP Sensor Wiring Diagram

Dauguma MAP jutiklių naudoja 3 laidų elektros jungtį ryšiui su ECU.

SmeigtukasVielos spalva (tipinė)FunkcijaNumatoma vertė
1Raudona / Rožinė5V Nuoroda iš ekiu\~4.8–5.0V
2JuodaJutiklio įžeminimas0V
3Žalia / GeltonaSignalo išvestis į ECU0,5–4,5 V, priklausomai nuo apkrovos

Kai kurie senesnių transporto priemonių MAP jutikliai taip pat gali turėti vakuuminės žarnos jungtį, jei jie montuojami nuotoliniu būdu, o ne varžtais tiesiai prie įsiurbimo kolektoriaus.

Dažnos laidų problemos

Net nedidelis laidų gedimas sugadins MAP rodmenis ir sukels vairavimo problemas, tokias kaip šiurkštus tuščioji eiga, dvejonės ir turtingos / liesos sąlygos. Tipiški gedimai yra šie:

• Korozijos arba atsilaisvinę jungties kaiščiai

• Sulūžę arba įtrinti diržai šalia įsiurbimo angos

• Trumpas iki žemės arba trumpas iki 5 V atskaitos

• Didelis signalo laido atsparumas

• Prasta ECU įžeminimo jungtis

Dėl sugedusio laido ar jungties geras jutiklis bandymo metu gali atrodyti blogai, todėl prieš keičiant MAP jutiklį visada reikia patikrinti laidus.

MAP jutiklio gedimo simptomai ir priežastys

Sugedęs MAP jutiklis sutrikdo tikslius slėgio rodmenis įsiurbimo kolektoriaus viduje, todėl neteisingai tiekiami degalai ir uždegimo laikas. Dėl to kyla vairavimo problemų ir sumažėja variklio efektyvumas. Dauguma gedimų atsiranda dėl užteršimo ar elektros gedimų, o ne dėl vidinių pažeidimų. Žemiau esančioje lentelėje simptomai susiejami su pagrindinėmis jų priežastimis, kad būtų galima greičiau diagnozuoti:

PožymisAprašymasTikėtina priežastis
Šiurkštus tuščiąja eiga arba užstrigimasNestabilus oro ir degalų santykis esant mažiems apsisukimamsVakuumo nuotėkis, anglies kaupimasis, blogas jutiklio įžeminimas
Silpnas pagreitisECU nepakankamai įvertina apkrovą → mažą degalų tiekimąAlyvos užterštumas iš PCV sistemos, riboto jutiklio prievado
Didelės degalų sąnaudosTurtingas mišinys dėl klaidingo žemo vakuumo signaloĮstrigęs aukštas signalas dėl pažeistos diafragmos arba laidų trumpas
Juodi išmetamieji dūmaiDegalų perteklius dėl neteisingų slėgio duomenųElektros trumpasis iki 5 V atskaitos arba sugadintas signalas
Dvejonės ar bangavimasNenuoseklus MAP signalas keičiant droselįAtsilaisvinę jungties kaiščiai, laidų varža, vibracijos pažeidimai
Uždegimo sutrikimaiNetinkamas uždegimo laikas ir degalų tiekimasĮsiurbiamo oro nuotėkis, sukeliantis klaidingus MAP rodmenis
Sunkus užvedimasNeteisinga sukimo slėgio nuorodaDrėgmės korozija jungtyje arba vidinio jutiklio gedimas
Patikrinkite variklio lemputę (CEL)ECU aptinka MAP jutiklio diapazono / veikimo problemasSugedę laidai, MAP užteršimas arba barometrinė klaida

Dažni OBD-II gedimų kodai

Jei CEL įjungtas, ieškokite šių su MAP susijusių kodų:

KodasAprašymasReikšmė
P0106MAP jutiklio diapazonas / našumasSignalas nestabilus arba už diapazono ribų
P0107MAP grandinės maža įvestisPer žema įtampa (trumpai iki žemės)
P0108MAP grandinės didelė įvestisĮtampa per aukšta (trumpa iki 5 V)
P0068MAP/MAF droselio koreliacijaOro srauto jutiklių neatitikimas
P1106Pertraukiamas MAP signalasLaidų ar jungties problema
P2227Barometrinio slėgio klaidaJutiklis neteisingai nuskaito atmosferos slėgį

MAP jutiklio ir MAF jutiklio palyginimas

Figure 3. MAP Sensor vs MAF Sensor Comparison

Variklio apkrovai ir degalų tiekimui apskaičiuoti naudojami tiek MAP (kolektoriaus absoliutus slėgis), tiek MAF (masės oro srautas) jutikliai, tačiau jie tai daro skirtingai. Kiekvienas iš jų turi privalumų, priklausomai nuo variklio sąrankos ir derinimo tikslų.

FunkcijaMAP jutiklisMAF jutiklis
Ką jis matuosĮsiurbimo kolektoriaus slėgis + variklio apsisukimų dažnis (naudojamas oro srautui įvertinti)Faktinė į variklį patenkančio oro masė
Oro srauto skaičiavimo metodasGreičio tankio algoritmasTiesioginis oro srauto matavimas
Diegimo vietaMontuojamas ant įsiurbimo kolektoriaus arba ugniasienės per žarnąPritvirtintas prie įsiurbimo vamzdžio prieš droselio korpusą
Atsakas į "Boost"Natūraliai nuskaito slėgį – idealiai tinka varikliams su turbokompresoriumiReikia didesnio korpuso arba iš naujo sukalibruoto jutiklio, kad būtų padidintas oro srautas
Tiuningo lankstumasPuikiai tinka variklio keitimui, dideliems kumšteliams ir pasirinktinėms įsiurbimo / išmetimo sąrankomsJautrus oro srauto pokyčiams – reikia iš naujo kalibruoti ECU
Kaina ir sudėtingumasPaprasta, kompaktiška, maža kainaSudėtingesnis ir brangesnis
Priežiūros poreikiaiTvirtas ir mažai priežiūrosKarštos vielos elementas, lengvai užteršiamas alyva / dulkėmis
Gedimo simptomaiDidelės / liesos sąlygos esant apkrovai, dvejonėsPrastas vairavimas, šlubavimo režimas, jei atjungtas
Geriausios programosVisureigiai, lenktyninės konstrukcijos, turbo varikliai naudojant greičio tankio derinimąKasdieniams vairuotojams, kuriems reikia tikslios gamyklinio stiliaus degalų kontrolės

Kai kurios transporto priemonės naudoja tiek geresnį aukštį, tiek oro srauto kompensavimą.

MAP jutiklio gedimo priežastys

MAP jutiklio gedimą dažniausiai sukelia užteršimas ar elektros gedimai, o ne vidinis nusidėvėjimas.

PriežastisPoveikis
Alyvos garai iš PCV sistemosDengia diafragmą, lėtina reakciją
Anglis iš EGRBlokų jutiklio prievadas
Įsiurbimo nuotėkiaiSukuria klaidingus slėgio rodmenis
Elektros gedimaiSugadintas signalas arba ECU klaida
Šiluma ir vibracijaMikroįtrūkimai ant vidinės plokštės
Drėgmės korozijaJungties pažeidimas

Jei MAP jutikliai sugenda pakartotinai, prieš vėl keisdami jutiklį patikrinkite PCV sistemą ir įsiurbimo nuotėkį.

Kaip išbandyti MAP jutiklį?

Jutiklį galite išbandyti multimetru, osciloskopu arba rankiniu vakuuminiu siurbliu. Visada pirmiausia patikrinkite maitinimo šaltinį ir įžeminimą.

Greitas ttage testas (multimetras)

Figure 4.  MAP Sensor Testing with Multimeter

BūklėNumatomas skaitymas
KOEO (variklis išjungtas)4,0–4,5 V
Variklis veikia tuščiąja eiga0,9–1,5 V
Užfiksuotas droselisGreitas pakilimas > 3V

Jei įtampa įstrigo aukšta (~4.5 V), jutiklis arba signalo laidas yra atidarytas. Jei įstrigo žemai (<0.5 V), įtarkite trumpą arba blogą žemę.

Signalo kokybės testas (osciloskopas)

Figure 5. MAP Sensor Testing with Oscilloscope

• Išvestis turi rodyti sklandžius perėjimus

• Nėra smaigalių ar iškritimų droselio įvestyje

• Atlikite laidų gedimų testą

Vakuuminio atsako testas (rankinis siurblys)

Figure 6. MAP Sensor Testing with Hamd Pump

Vakuuminis taikomasNumatoma įtampa
0 kPa (be vakuumo)\~4.5V
50 kPa\~2.5V
100 kPa\~1.0V

MAP jutiklio valymas

MAP jutiklio valymas gali atkurti tinkamą atsaką, jei problema kyla dėl alyvos garų, anglies kaupimosi ar nešvarumų užteršimo, o ne dėl vidinio gedimo. Šis procesas yra saugus, jei naudojamas tinkamas valiklis ir metodas.

• Atjunkite akumuliatorių: apsaugokite nuo atsitiktinių trumpųjų jungčių ir saugiai atstatykite ECU apdailą.

• Suraskite ir nuimkite MAP jutiklį: pirmiausia atjunkite jungtį, tada švelniai atsukite arba atsukite jutiklį, kad nepažeistumėte sandarinimo žiedo sandariklio.

• Purkškite jutikliui saugiu valikliu: naudokite MAF valiklį arba elektronikos kontaktų valiklį. Užtepkite 6–8 lengvus purškiklius, kad ištirptų aliejaus ir anglies nuosėdos.

• Leiskite jam natūraliai išdžiūti: Palaukite bent 10–15 minučių, kol tirpiklis visiškai išgaruos.

• Patikrinkite sandarinimo žiedą ir vėl įstatykite: pakeiskite sandarinimo žiedą, jei jis įtrūkęs, kad išvengtumėte vakuumo nuotėkio.

MAP jutiklio atstatymo procedūra

Išvalius, pakeitus ar išbandžius MAP jutiklį, ECU vis tiek gali pasikliauti senais degalų apdailos duomenimis. Nustatymas iš naujo padeda sistemai iš naujo išmokti tikslius kolektoriaus slėgio rodmenis, kad degalai būtų sklandžiai ir tinkamai tiekiami.

MetodasŽingsniaiTikslas
Akumuliatoriaus atstatymas (pagrindinis)Atjunkite neigiamą akumuliatoriaus gnybtą 10–15 minučių → vėl prijunkiteIšvalo trumpalaikius degalų apdailos ir minkštus atstatymus ECU
OBD-II atstatymas (geriausias)Naudokite nuskaitymo įrankį → pasirinkite Išvalyti DTC ir iš naujo nustatyti degalų apdailos elementusPašalina saugomus su MAP susijusius gedimų kodus ir fiksuoto kadro duomenis
ECU iš naujo mokytis (svarbu)Užveskite variklį → leiskite veikti tuščiąja eiga 10 minučių be droselio ir išjungto oro kondicionieriausLeidžia ECU iš naujo kalibruoti tuščiosios eigos ir MAP atskaitos bazinę liniją

Priežiūros ir prevencijos patarimai

Reguliari MAP jutiklio ir jį supančių sistemų priežiūra padeda išvengti klaidingų rodmenų, vairavimo problemų ir brangaus remonto. Laikykitės šios prevencinės priežiūros praktikos:

• Valykite MAP jutiklį kas 10 000–15 000 km: naudokite tik elektroninį valiklį be likučių. Lengvai purkškite ant jutiklio prievado ir jungties, nenaudokite angliavandenių valiklio ar per didelio slėgio, nes tai gali sugadinti diafragmą.

• Patikrinkite ir prižiūrėkite PCV sistemą: dėl užsikimšusio arba įstrigusio PCV vožtuvo alyvos garai patenka į įsiurbimo angą ir užteršia MAP jutiklį. Pakeiskite PCV vožtuvą ir žarnas, jei susikaupė naftos dumblas.

• Venkite alyvuotų oro filtrų: alyva iš didelio našumo filtrų gali padengti MAP jutiklį ir iškreipti rodmenis. Jei naudojate alyvuotą filtrą, po techninės priežiūros leiskite tinkamai išdžiūti.

• Patikrinkite, ar įsiurbimo sistemoje nėra nuotėkio: įtrūkusios vakuuminės žarnos, atsilaisvinę spaustukai arba įsiurbimo nuotėkis į variklį patenka nematuojamas oras, todėl MAP rodmenys yra klaidingi ir liesos sąlygos. Reguliariai tikrinkite žarnas.

• Apsaugokite elektros jungtis: drėgmė ir korozija turi įtakos signalo tikslumui. Ant MAP jutiklio jungties kaiščių užtepkite nedidelį kiekį dielektrinio tepalo, kad išlaikytumėte patikimą kontaktą.

• Stebėkite degalų apdailą OBD-II skaitytuvu: reguliariai tikrinkite trumpalaikio degalų apdailos (STFT) ir ilgalaikio degalų apdailos (LTFT) vertes. Nenormali apdaila (±10% ar daugiau) gali rodyti MAP jutiklio problemas prieš atsirandant simptomams.

• Anksti pašalinkite vakuuminį nuotėkį: vakuuminis nuotėkis padidina variklio apkrovos rodmenis ir sukelia šiurkščią tuščiąją eigą bei dideles degalų sąnaudas. Anksti pašalinkite nuotėkius, kad išvengtumėte ilgalaikių MAP jutiklių kompensavimo problemų.

Laikykite droselio korpusą ir įsiurbimo angą švarius: anglies kaupimasis šalia įsiurbimo kolektoriaus sumažina oro srautą ir keičia kolektoriaus slėgį. Periodiškai valykite droselio korpusą droselio valikliu.

Užtikrinkite gerą variklio įžeminimą: prastas įžeminimas gali sukelti įtampos nestabilumą, todėl MAP signalo išvestis gali būti nepastovi. Patikrinkite ir išvalykite variklio ir važiuoklės įžeminimo taškus.

Išvada

MAP jutiklis gali atrodyti mažas, tačiau jis turi didelę įtaką variklio veikimui, degalų efektyvumui ir vairavimui. Dauguma su MAP susijusių problemų kyla ne dėl paties jutiklio, o dėl laidų gedimų, vakuumo nuotėkio ar užteršimo įsiurbimo sistemoje. Tinkamai išbandžius, valant ir šalinant triktis, daugelį MAP problemų galima išspręsti nekeičiant nereikalingų dalių. Reguliari priežiūra ir kruopštus įsiurbimo sistemos tikrinimas padeda prailginti jutiklio tarnavimo laiką. Suprasdami, kaip veikia MAP jutiklis ir kaip jį tinkamai diagnozuoti, galite išlaikyti variklio stiprumą ir išvengti ilgalaikės žalos.

Dažnai užduodami klausimai [DUK]

Ar automobilis gali važiuoti be MAP jutiklio?

Taip, bet prastai. ECU pereina į šlubavimo režimą ir naudoja numatytąsias degalų vertes, dėl kurių važiuojama tuščiąja eiga, prastas pagreitis, didelės degalų sąnaudos ir galimi variklio pažeidimai, jei važiuojama ilgą laiką.

Ar sumontavus naują MAP jutiklį reikia sureguliuoti ECU?

Ne atsargų keitimui. Taip, jei įdiegiate 2 barų, 3 juostų arba našumo MAP jutiklį turbo derinimui, norint teisingai nuskaityti padidinimą, reikia iš naujo kalibruoti ECU.

Kuo skiriasi 1 juostos, 2 juostų ir 3 juostų MAP jutiklis?

Jie matuoja skirtingus slėgio diapazonus. 1 baro jutiklis nuskaito tik vakuumą (natūraliai įsiurbiami varikliai), 2 barų nuskaito iki ~14,7 psi padidinimą, o 3 barų nuskaito iki ~29 psi padidinimą didelio našumo turbo konstrukcijoms.

Ar blogas MAP jutiklis gali sukelti transmisijos perjungimo problemų?

Taip. Transporto priemonėse su elektroniniu būdu valdomomis transmisijomis neteisingi variklio apkrovos duomenys iš sugedusio MAP jutiklio gali sukelti šiurkštų, uždelstą arba nepastovų pavarų perjungimą.

Kiek laiko veikia MAP jutiklis?

Paprastai 100 000+ km, tačiau tarnavimo laikas priklauso nuo įsiurbimo švaros ir PCV sistemos būklės. Alyvos garai, anglies kaupimasis ir prasta priežiūra sutrumpina jutiklio tarnavimo laiką.