MAP (kolektoriaus absoliutaus slėgio) jutiklis yra pagrindinis variklio valdymo komponentas, naudojamas degalų įpurškimo transporto priemonėse. Jis matuoja įsiurbimo kolektoriaus slėgį ir siunčia šiuos duomenis į ECU, kad apskaičiuotų variklio apkrovą, degalų tiekimą ir uždegimo laiką. Nesvarbu, ar jis natūraliai įsiurbiamas, ar su turbokompresoriumi, tikslus MAP signalas yra būtinas našumui, degalų taupymui ir išmetamųjų teršalų kiekiui. Šiame vadove paaiškinama MAP jutiklio funkcija, laidai, gedimo simptomai, bandymai ir trikčių šalinimas, kad būtų išvengta brangių variklio pažeidimų.

MAP jutiklisview
MAP (kolektoriaus absoliutus slėgis) jutiklis matuoja absoliutų slėgį įsiurbimo kolektoriaus viduje ir siunčia šiuos duomenis į ECU (variklio valdymo bloką). ECU naudoja šią informaciją, kad apskaičiuotų variklio apkrovą ir nustatytų, kiek degalų reikia įpurkšti. Tinkamai veikiantis MAP jutiklis yra naudingas švariam degimui, degalų taupymui, droselio atsakui ir galiai. Jis yra standartinis greičio tankio degalų įpurškimo sistemose ir plačiai naudojamas turbokompresoriuose, bekelėje ir MAF-delete našumo programose.
Kaip veikia MAP jutiklis?
MAP jutiklio galia kinta priklausomai nuo kolektoriaus slėgio, kuris keičiasi priklausomai nuo droselio ir variklio apkrovos:
• Droselis atsidaro→ slėgis pakyla (vakuumas nukrinta) → ECU prideda daugiau degalų
• Droselis užsidaro→ slėgis sumažėja (padidėja vakuumas) → ECU sumažina degalų kiekį
Jutiklio viduje yra lanksti silicio diafragma su pjezorezistiniais elementais. Keičiantis slėgiui, diafragma lenkiasi, keičiant elektrinę varžą. ECU paverčia tai įtampos arba dažnio signalu:
• Nustatykite variklio apkrovą
• Valdykite purkštuko impulso plotį
• Sureguliuokite uždegimo eigą, kad išvengtumėte smūgių
• Valdyti slėgį turbo varikliuose
MAP jutiklio laidų pagrindai

Dauguma MAP jutiklių naudoja 3 laidų elektros jungtį ryšiui su ECU.
| Smeigtukas | Vielos spalva (tipinė) | Funkcija | Numatoma vertė |
|---|---|---|---|
| 1 | Raudona / Rožinė | 5V Nuoroda iš ekiu | \~4.8–5.0V |
| 2 | Juoda | Jutiklio įžeminimas | 0V |
| 3 | Žalia / Geltona | Signalo išvestis į ECU | 0,5–4,5 V, priklausomai nuo apkrovos |
Kai kurie senesnių transporto priemonių MAP jutikliai taip pat gali turėti vakuuminės žarnos jungtį, jei jie montuojami nuotoliniu būdu, o ne varžtais tiesiai prie įsiurbimo kolektoriaus.
Dažnos laidų problemos
Net nedidelis laidų gedimas sugadins MAP rodmenis ir sukels vairavimo problemas, tokias kaip šiurkštus tuščioji eiga, dvejonės ir turtingos / liesos sąlygos. Tipiški gedimai yra šie:
• Korozijos arba atsilaisvinę jungties kaiščiai
• Sulūžę arba įtrinti diržai šalia įsiurbimo angos
• Trumpas iki žemės arba trumpas iki 5 V atskaitos
• Didelis signalo laido atsparumas
• Prasta ECU įžeminimo jungtis
Dėl sugedusio laido ar jungties geras jutiklis bandymo metu gali atrodyti blogai, todėl prieš keičiant MAP jutiklį visada reikia patikrinti laidus.
MAP jutiklio gedimo simptomai ir priežastys
Sugedęs MAP jutiklis sutrikdo tikslius slėgio rodmenis įsiurbimo kolektoriaus viduje, todėl neteisingai tiekiami degalai ir uždegimo laikas. Dėl to kyla vairavimo problemų ir sumažėja variklio efektyvumas. Dauguma gedimų atsiranda dėl užteršimo ar elektros gedimų, o ne dėl vidinių pažeidimų. Žemiau esančioje lentelėje simptomai susiejami su pagrindinėmis jų priežastimis, kad būtų galima greičiau diagnozuoti:
| Požymis | Aprašymas | Tikėtina priežastis |
|---|---|---|
| Šiurkštus tuščiąja eiga arba užstrigimas | Nestabilus oro ir degalų santykis esant mažiems apsisukimams | Vakuumo nuotėkis, anglies kaupimasis, blogas jutiklio įžeminimas |
| Silpnas pagreitis | ECU nepakankamai įvertina apkrovą → mažą degalų tiekimą | Alyvos užterštumas iš PCV sistemos, riboto jutiklio prievado |
| Didelės degalų sąnaudos | Turtingas mišinys dėl klaidingo žemo vakuumo signalo | Įstrigęs aukštas signalas dėl pažeistos diafragmos arba laidų trumpas |
| Juodi išmetamieji dūmai | Degalų perteklius dėl neteisingų slėgio duomenų | Elektros trumpasis iki 5 V atskaitos arba sugadintas signalas |
| Dvejonės ar bangavimas | Nenuoseklus MAP signalas keičiant droselį | Atsilaisvinę jungties kaiščiai, laidų varža, vibracijos pažeidimai |
| Uždegimo sutrikimai | Netinkamas uždegimo laikas ir degalų tiekimas | Įsiurbiamo oro nuotėkis, sukeliantis klaidingus MAP rodmenis |
| Sunkus užvedimas | Neteisinga sukimo slėgio nuoroda | Drėgmės korozija jungtyje arba vidinio jutiklio gedimas |
| Patikrinkite variklio lemputę (CEL) | ECU aptinka MAP jutiklio diapazono / veikimo problemas | Sugedę laidai, MAP užteršimas arba barometrinė klaida |
Dažni OBD-II gedimų kodai
Jei CEL įjungtas, ieškokite šių su MAP susijusių kodų:
| Kodas | Aprašymas | Reikšmė |
|---|---|---|
| P0106 | MAP jutiklio diapazonas / našumas | Signalas nestabilus arba už diapazono ribų |
| P0107 | MAP grandinės maža įvestis | Per žema įtampa (trumpai iki žemės) |
| P0108 | MAP grandinės didelė įvestis | Įtampa per aukšta (trumpa iki 5 V) |
| P0068 | MAP/MAF droselio koreliacija | Oro srauto jutiklių neatitikimas |
| P1106 | Pertraukiamas MAP signalas | Laidų ar jungties problema |
| P2227 | Barometrinio slėgio klaida | Jutiklis neteisingai nuskaito atmosferos slėgį |
MAP jutiklio ir MAF jutiklio palyginimas

Variklio apkrovai ir degalų tiekimui apskaičiuoti naudojami tiek MAP (kolektoriaus absoliutus slėgis), tiek MAF (masės oro srautas) jutikliai, tačiau jie tai daro skirtingai. Kiekvienas iš jų turi privalumų, priklausomai nuo variklio sąrankos ir derinimo tikslų.
| Funkcija | MAP jutiklis | MAF jutiklis |
|---|---|---|
| Ką jis matuos | Įsiurbimo kolektoriaus slėgis + variklio apsisukimų dažnis (naudojamas oro srautui įvertinti) | Faktinė į variklį patenkančio oro masė |
| Oro srauto skaičiavimo metodas | Greičio tankio algoritmas | Tiesioginis oro srauto matavimas |
| Diegimo vieta | Montuojamas ant įsiurbimo kolektoriaus arba ugniasienės per žarną | Pritvirtintas prie įsiurbimo vamzdžio prieš droselio korpusą |
| Atsakas į "Boost" | Natūraliai nuskaito slėgį – idealiai tinka varikliams su turbokompresoriumi | Reikia didesnio korpuso arba iš naujo sukalibruoto jutiklio, kad būtų padidintas oro srautas |
| Tiuningo lankstumas | Puikiai tinka variklio keitimui, dideliems kumšteliams ir pasirinktinėms įsiurbimo / išmetimo sąrankoms | Jautrus oro srauto pokyčiams – reikia iš naujo kalibruoti ECU |
| Kaina ir sudėtingumas | Paprasta, kompaktiška, maža kaina | Sudėtingesnis ir brangesnis |
| Priežiūros poreikiai | Tvirtas ir mažai priežiūros | Karštos vielos elementas, lengvai užteršiamas alyva / dulkėmis |
| Gedimo simptomai | Didelės / liesos sąlygos esant apkrovai, dvejonės | Prastas vairavimas, šlubavimo režimas, jei atjungtas |
| Geriausios programos | Visureigiai, lenktyninės konstrukcijos, turbo varikliai naudojant greičio tankio derinimą | Kasdieniams vairuotojams, kuriems reikia tikslios gamyklinio stiliaus degalų kontrolės |
Kai kurios transporto priemonės naudoja tiek geresnį aukštį, tiek oro srauto kompensavimą.
MAP jutiklio gedimo priežastys
MAP jutiklio gedimą dažniausiai sukelia užteršimas ar elektros gedimai, o ne vidinis nusidėvėjimas.
| Priežastis | Poveikis |
|---|---|
| Alyvos garai iš PCV sistemos | Dengia diafragmą, lėtina reakciją |
| Anglis iš EGR | Blokų jutiklio prievadas |
| Įsiurbimo nuotėkiai | Sukuria klaidingus slėgio rodmenis |
| Elektros gedimai | Sugadintas signalas arba ECU klaida |
| Šiluma ir vibracija | Mikroįtrūkimai ant vidinės plokštės |
| Drėgmės korozija | Jungties pažeidimas |
Jei MAP jutikliai sugenda pakartotinai, prieš vėl keisdami jutiklį patikrinkite PCV sistemą ir įsiurbimo nuotėkį.
Kaip išbandyti MAP jutiklį?
Jutiklį galite išbandyti multimetru, osciloskopu arba rankiniu vakuuminiu siurbliu. Visada pirmiausia patikrinkite maitinimo šaltinį ir įžeminimą.
Greitas ttage testas (multimetras)

| Būklė | Numatomas skaitymas |
|---|---|
| KOEO (variklis išjungtas) | 4,0–4,5 V |
| Variklis veikia tuščiąja eiga | 0,9–1,5 V |
| Užfiksuotas droselis | Greitas pakilimas > 3V |
Jei įtampa įstrigo aukšta (~4.5 V), jutiklis arba signalo laidas yra atidarytas. Jei įstrigo žemai (<0.5 V), įtarkite trumpą arba blogą žemę.
Signalo kokybės testas (osciloskopas)

• Išvestis turi rodyti sklandžius perėjimus
• Nėra smaigalių ar iškritimų droselio įvestyje
• Atlikite laidų gedimų testą
Vakuuminio atsako testas (rankinis siurblys)

| Vakuuminis taikomas | Numatoma įtampa |
|---|---|
| 0 kPa (be vakuumo) | \~4.5V |
| 50 kPa | \~2.5V |
| 100 kPa | \~1.0V |
MAP jutiklio valymas
MAP jutiklio valymas gali atkurti tinkamą atsaką, jei problema kyla dėl alyvos garų, anglies kaupimosi ar nešvarumų užteršimo, o ne dėl vidinio gedimo. Šis procesas yra saugus, jei naudojamas tinkamas valiklis ir metodas.
• Atjunkite akumuliatorių: apsaugokite nuo atsitiktinių trumpųjų jungčių ir saugiai atstatykite ECU apdailą.
• Suraskite ir nuimkite MAP jutiklį: pirmiausia atjunkite jungtį, tada švelniai atsukite arba atsukite jutiklį, kad nepažeistumėte sandarinimo žiedo sandariklio.
• Purkškite jutikliui saugiu valikliu: naudokite MAF valiklį arba elektronikos kontaktų valiklį. Užtepkite 6–8 lengvus purškiklius, kad ištirptų aliejaus ir anglies nuosėdos.
• Leiskite jam natūraliai išdžiūti: Palaukite bent 10–15 minučių, kol tirpiklis visiškai išgaruos.
• Patikrinkite sandarinimo žiedą ir vėl įstatykite: pakeiskite sandarinimo žiedą, jei jis įtrūkęs, kad išvengtumėte vakuumo nuotėkio.
MAP jutiklio atstatymo procedūra
Išvalius, pakeitus ar išbandžius MAP jutiklį, ECU vis tiek gali pasikliauti senais degalų apdailos duomenimis. Nustatymas iš naujo padeda sistemai iš naujo išmokti tikslius kolektoriaus slėgio rodmenis, kad degalai būtų sklandžiai ir tinkamai tiekiami.
| Metodas | Žingsniai | Tikslas |
|---|---|---|
| Akumuliatoriaus atstatymas (pagrindinis) | Atjunkite neigiamą akumuliatoriaus gnybtą 10–15 minučių → vėl prijunkite | Išvalo trumpalaikius degalų apdailos ir minkštus atstatymus ECU |
| OBD-II atstatymas (geriausias) | Naudokite nuskaitymo įrankį → pasirinkite Išvalyti DTC ir iš naujo nustatyti degalų apdailos elementus | Pašalina saugomus su MAP susijusius gedimų kodus ir fiksuoto kadro duomenis |
| ECU iš naujo mokytis (svarbu) | Užveskite variklį → leiskite veikti tuščiąja eiga 10 minučių be droselio ir išjungto oro kondicionieriaus | Leidžia ECU iš naujo kalibruoti tuščiosios eigos ir MAP atskaitos bazinę liniją |
Priežiūros ir prevencijos patarimai
Reguliari MAP jutiklio ir jį supančių sistemų priežiūra padeda išvengti klaidingų rodmenų, vairavimo problemų ir brangaus remonto. Laikykitės šios prevencinės priežiūros praktikos:
• Valykite MAP jutiklį kas 10 000–15 000 km: naudokite tik elektroninį valiklį be likučių. Lengvai purkškite ant jutiklio prievado ir jungties, nenaudokite angliavandenių valiklio ar per didelio slėgio, nes tai gali sugadinti diafragmą.
• Patikrinkite ir prižiūrėkite PCV sistemą: dėl užsikimšusio arba įstrigusio PCV vožtuvo alyvos garai patenka į įsiurbimo angą ir užteršia MAP jutiklį. Pakeiskite PCV vožtuvą ir žarnas, jei susikaupė naftos dumblas.
• Venkite alyvuotų oro filtrų: alyva iš didelio našumo filtrų gali padengti MAP jutiklį ir iškreipti rodmenis. Jei naudojate alyvuotą filtrą, po techninės priežiūros leiskite tinkamai išdžiūti.
• Patikrinkite, ar įsiurbimo sistemoje nėra nuotėkio: įtrūkusios vakuuminės žarnos, atsilaisvinę spaustukai arba įsiurbimo nuotėkis į variklį patenka nematuojamas oras, todėl MAP rodmenys yra klaidingi ir liesos sąlygos. Reguliariai tikrinkite žarnas.
• Apsaugokite elektros jungtis: drėgmė ir korozija turi įtakos signalo tikslumui. Ant MAP jutiklio jungties kaiščių užtepkite nedidelį kiekį dielektrinio tepalo, kad išlaikytumėte patikimą kontaktą.
• Stebėkite degalų apdailą OBD-II skaitytuvu: reguliariai tikrinkite trumpalaikio degalų apdailos (STFT) ir ilgalaikio degalų apdailos (LTFT) vertes. Nenormali apdaila (±10% ar daugiau) gali rodyti MAP jutiklio problemas prieš atsirandant simptomams.
• Anksti pašalinkite vakuuminį nuotėkį: vakuuminis nuotėkis padidina variklio apkrovos rodmenis ir sukelia šiurkščią tuščiąją eigą bei dideles degalų sąnaudas. Anksti pašalinkite nuotėkius, kad išvengtumėte ilgalaikių MAP jutiklių kompensavimo problemų.
Laikykite droselio korpusą ir įsiurbimo angą švarius: anglies kaupimasis šalia įsiurbimo kolektoriaus sumažina oro srautą ir keičia kolektoriaus slėgį. Periodiškai valykite droselio korpusą droselio valikliu.
Užtikrinkite gerą variklio įžeminimą: prastas įžeminimas gali sukelti įtampos nestabilumą, todėl MAP signalo išvestis gali būti nepastovi. Patikrinkite ir išvalykite variklio ir važiuoklės įžeminimo taškus.
Išvada
MAP jutiklis gali atrodyti mažas, tačiau jis turi didelę įtaką variklio veikimui, degalų efektyvumui ir vairavimui. Dauguma su MAP susijusių problemų kyla ne dėl paties jutiklio, o dėl laidų gedimų, vakuumo nuotėkio ar užteršimo įsiurbimo sistemoje. Tinkamai išbandžius, valant ir šalinant triktis, daugelį MAP problemų galima išspręsti nekeičiant nereikalingų dalių. Reguliari priežiūra ir kruopštus įsiurbimo sistemos tikrinimas padeda prailginti jutiklio tarnavimo laiką. Suprasdami, kaip veikia MAP jutiklis ir kaip jį tinkamai diagnozuoti, galite išlaikyti variklio stiprumą ir išvengti ilgalaikės žalos.
Dažnai užduodami klausimai [DUK]
Ar automobilis gali važiuoti be MAP jutiklio?
Taip, bet prastai. ECU pereina į šlubavimo režimą ir naudoja numatytąsias degalų vertes, dėl kurių važiuojama tuščiąja eiga, prastas pagreitis, didelės degalų sąnaudos ir galimi variklio pažeidimai, jei važiuojama ilgą laiką.
Ar sumontavus naują MAP jutiklį reikia sureguliuoti ECU?
Ne atsargų keitimui. Taip, jei įdiegiate 2 barų, 3 juostų arba našumo MAP jutiklį turbo derinimui, norint teisingai nuskaityti padidinimą, reikia iš naujo kalibruoti ECU.
Kuo skiriasi 1 juostos, 2 juostų ir 3 juostų MAP jutiklis?
Jie matuoja skirtingus slėgio diapazonus. 1 baro jutiklis nuskaito tik vakuumą (natūraliai įsiurbiami varikliai), 2 barų nuskaito iki ~14,7 psi padidinimą, o 3 barų nuskaito iki ~29 psi padidinimą didelio našumo turbo konstrukcijoms.
Ar blogas MAP jutiklis gali sukelti transmisijos perjungimo problemų?
Taip. Transporto priemonėse su elektroniniu būdu valdomomis transmisijomis neteisingi variklio apkrovos duomenys iš sugedusio MAP jutiklio gali sukelti šiurkštų, uždelstą arba nepastovų pavarų perjungimą.
Kiek laiko veikia MAP jutiklis?
Paprastai 100 000+ km, tačiau tarnavimo laikas priklauso nuo įsiurbimo švaros ir PCV sistemos būklės. Alyvos garai, anglies kaupimasis ir prasta priežiūra sutrumpina jutiklio tarnavimo laiką.