Starterio relė yra nedidelis jungiklis, valdantis starterio sistemos akumuliatoriaus energiją, kad variklis galėtų užsukti. Jis veikia su uždegimo jungikliu arba ECU ir padeda apsaugoti laidus, sumažinti įtampos nuostolius ir pagerinti paleidimo patikimumą. Šiame straipsnyje aiškiai paaiškinama, kaip veikia starterio relė, jos kontaktas, laidai, tipai, simptomai, bandymai, priežiūra ir montavimas.

Starterio relėview
Starterio relė yra silpnos srovės, greitai veikiantis elektromechaninis jungiklis, tiekiantis švarų, saugų akumuliatorių į starterio solenoido S gnybtą. Kai pasukate raktą į START arba paspaudžiate paleidimo mygtuką, ECU įjungia relės ritę, magnetinis laukas uždaro kontaktus, o solenoidas įsijungia, kad starteris galėtų suktis. Iškraunant srovę iš uždegimo jungiklio, relė sumažina įtampos kritimą per ilgus laidų važiavimus, riboja lanką ir leidžia ECU vykdyti blokavimus. Daugumoje automobilių relė yra variklio skyriaus saugiklių / relių dėžutėje, kad būtų galima naudoti; motociklai, keturračiai ir daugelis sunkvežimių montuoja jį šalia akumuliatoriaus, kad sutrumpintų kelius ir sumažintų nuostolius. Kokybiški įrenginiai prideda slopinimą (diodas / rezistorius), kad sutramdytų ritės atgalinį skrydį ir apsaugotų ECU.
Starterio relės kontaktas ir anatomija

| Smeigtukas | Vardas | Funkcija | Tipiška viela | Pastabos / Kur jis eina |
|---|---|---|---|---|
| 85 | Ritės terminalas | Viena relės ritės pusė | Paleiskite valdymą nuo ECU/uždegimo arba įžeminimo | Poliškumas svarbus, jei diodas yra viduje (85 = –, 86 = +). |
| 86 | Ritės terminalas | Kita relės ritės pusė | Įžeminimo arba paleidimo valdymas | ECU gali važiuoti aukštai (+12 V) arba žemai (žema). |
| 30 | Bendras pašaras | Lydytas B+ iš akumuliatoriaus | Sunkesnis vėžės ratas, trumpiausias praktinis važiavimas | Naudokite specialų saugiklį; Laikykite varžą / įtampos kritimą žemą. |
| 87 | NĖRA išvesties | B + išvestis, kai ritė įjungiama | Į starterio solenoidą S formos terminalas | Atlieka solenoidinį įsiveržimą; Užtikrinkite tvirtą užspaudimą / gnybtą. |
| 87a | NC išvestis (5 kontaktų) | Prijungtas prie 30, kai ritė nėra maitinama | Retas paleidimo grandinėse | Paprastai nenaudojamas; izoliuoti, jei yra. |
Starterio relės paleidimo seka

Paleidimo užklausos metu ECU patvirtina blokavimus (imobilizatorius OK, Park/Neutral arba sankaba, kartais nuspaustas stabdys). Jei sąlygos praeina, ECU arba uždegimo jungiklis varo relės ritę (85/86). Magnetinis laukas uždaro armatūrą, sujungdamas 30→87 ir pristatydamas švarų, lydytą B+ į starterio solenoido S gnybtą. Solenoidas pirmiausia perjungia krumpliaračio į smagračio žiedinę pavarą, tada uždaro didelės srovės kontaktus, kad maitintų starterio variklį. Šiuolaikinės sistemos taip pat paskirsto apkrovas, trumpam išmesdamos ŠVOK / atitirpinimo įrenginius, kad išlaikytų stabilią magistralės įtampą, ir stebėtų švaistiklio laiką, akumuliatoriaus įtampą ir variklio greitį. Kai tik atleidžiate raktą arba ECU aptinka savaiminį degimą (per alkūninį / CAM greitį arba MAP padidėjimą), jis išjungia relę; 30→87 atsidaro, solenoidas iškrenta, o krumpliaračio atsitraukia. "Start/Stop" variantai šią logiką pakartoja automatiškai, su papildoma apsauga nuo besisukančios žiedinės pavaros pakartotinio įjungimo.
Starterio relių tipai
Mini ISO 4 kontaktų (SPST-NO)

Tai yra įprastas starterio relės dydis. Jame yra keturi kaiščiai: 85 ir 86 ritės, 30 akumuliatoriaus energijai ir 87 išėjimui į starterio solenoidą. Kai ritė gauna maitinimą, relė jungiasi nuo 30 iki 87. Pasirinkite estafetę, kurios vertė yra apie 30–40 A. Daugelyje versijų yra diodas arba rezistorius per ritę; Jei diodas yra viduje, laikykite 85 kaip neigiamą ir 86 kaip teigiamą, kad jis nebūtų trumpas. Naudokite trumpus, storus laidus 30 ir 87, kad apribotumėte įtampos kritimą.
Mini ISO 5 kontaktų (SPDT: 87 ir 87a)

Šis prideda penktą kaištį, vadinamą 87a. Ramybės būsenoje 30 jungiasi prie 87a; įjungus energiją, 30 jungiasi prie 87. Kai kurios laidų staklės tikisi tokio elgesio. Įsitikinkite, kad lizdo etiketė atitinka relės kaiščius. Jei 87a nenaudojamas, uždenkite jį, kad jis nieko neliestų. Sumaišius 87 ir 87a, gali atsirasti neužvedimas.
Mikro ISO 4 kontaktų (kompaktiškas)

Mažesnė estafetė ankštoms erdvėms, tokioms kaip perpildytos variklių skyriai ar jėgos sportas. Jis atlieka tą patį darbą kaip ir mini, tačiau mažesnis jo korpusas mažiau lengvai išskiria šilumą. Tai reiškia, kad jo tikroji srovė gali sumažėti esant aukštai temperatūrai. Patikrinkite duomenų lapą, ar nėra temperatūros mažinimo kreivės, naudokite sandarų lizdą ir laikykite didelės srovės laidus kuo trumpesnius.
Sandarus / IP įvertinimas (po variklio dangčiu, bekelė, jūrinis)

Šios relės yra pastatytos taip, kad nepatektų vanduo ir nešvarumai. Ieškokite IP67 ar geresnio. Gnybtai dažnai turi apsauginę dangą. Sumontuokite relę gnybtais žemyn, kad drėgmė galėtų nutekėti. Į lizdo ašmenis įpilkite dielektrinio tepalo ir naudokite termiškai susitraukiantį sujungimą. Tai padeda išvengti korozijos, kuri gali sukelti silpną ar pertraukiamą sukimąsi.
Kietojo kūno (MOSFET tipas)

Kai kuriose šiuolaikinėse sistemose vietoj judančių kontaktų naudojamos elektroninės relės. Jie sunaudoja labai mažai ritės srovės, tyliai persijungia ir greitai reaguoja. Jie gali būti jautrūs poliškumui ir išjungti gali praleisti mažą nuotėkio srovę. Pasirinkite įrenginius, skirtus indukcinėms apkrovoms, pvz., starterio solenoidus, su įmontuota apsauga nuo viršįtampių, ir įsitikinkite, kad šiluminė konstrukcija gali atlaikyti karštas sąlygas.
Starterio relės naudojimo privalumai
Žemesnis įtampos kritimas
Relė yra arti akumuliatoriaus ir solenoido, todėl didelė srovė neturi toli keliauti. Trumpesni keliai reiškia mažesnę įtampą laiduose, o tai padeda starteriui patikimiau suktis.
Apsaugo uždegimo jungiklį
Uždegimo jungiklis siunčia tik nedidelę valdymo srovę į relės ritę. Relė atlaiko didesnę apkrovą, laikui bėgant sumažindama jungiklio šilumą ir nusidėvėjimą.
ECU saugos blokatoriai
Naudojant relę, ECU gali leisti arba blokuoti paleidimą pagal tokias sąlygas kaip Park/Neutral arba sankaba. Tai apsaugo nuo netyčinio sukimo, kai sąlygos nėra saugios.
Švaresnė solenoido galia
Relė tiekia lydytą, tiesioginį tiekimą į solenoido S gnybtą. Švarus tiekimas padeda solenoidui tvirtai įsitraukti ir sumažina plepėjimą.
Ilgesnis komponentų tarnavimo laikas
Perjungdama didelę srovę tinkamais kontaktais, relė sumažina lanką mažuose jungikliuose ir jungtyse. Tai padeda laidams, gnybtams ir moduliams tarnauti ilgiau.
Lengvesnė diagnostika
Relė suteikia aiškius bandymo taškus: ritės pusę (85/86) ir kontaktinę pusę (30/87). Tai leidžia greičiau atsekti problemas be švaistiklio naudojant matuoklį arba bandymo lemputę.
Veikia su šiuolaikinėmis funkcijomis
Relės leidžia lengvai pridėti tokias funkcijas kaip paleidimo / sustabdymo logika arba nuotolinio paleidimo valdymas. Ritę gali varyti ECU, nepertvarkant didelės srovės kelio.
Standartizuota pakuotė
Įprasti ISO mini ir mikro pėdsakai tinka plačiai prieinamiems lizdams. Tai palengvina dalių įsigijimą ir pagreitina keitimą.
Geresnė triukšmo kontrolė
Daugelyje relių yra diodas arba rezistorius per ritę. Tai riboja įtampos šuolius, kai ritė išsijungia, ir padeda apsaugoti jautrią elektroniką.
Starterio relė ir starterio solenoidas
| Funkcija / aspektas | Starterio relė | Starterio solenoidas |
|---|---|---|
| Pagrindinis vaidmuo | Elektros valdymo jungiklis | Elektromechaninė pavara ant starterio |
| Pagrindinė funkcija | Nukreipia akumuliatoriaus energiją į solenoidą naudojant ritę + kontaktus | Įstumia krumpliaračio pavarą į smagratį ir prijungia variklį prie akumuliatoriaus |
| Srovės tvarkymas | Maža ir vidutinė srovė (valdymo pusė) | Labai didelė srovė (variklio pusėje) |
| Tipinė vieta | Saugiklių / relių dėžutė arba šalia akumuliatoriaus | Montuojamas ant starterio |
| Vidinės dalys | Ritė, armatūra, spyruoklė, kontaktinis rinkinys | Ritė, stūmoklis, grįžtamoji spyruoklė, didelės srovės kontaktai |
| Mechaninis veiksmas | Jokio mechaninio judesio už kontaktinio uždarymo ribų | Prieš sukant krumpliaračio pavarą perkelia į smagratį |
| Laidų gnybtai | 85/86 (ritė), 30 (maitinimo įvestis), 87 (maitinimo išjungimas) | "S" gnybtas (signalas), "M" ir "B" didelės srovės stulpai |
| Bendras triukšmas eksploatacijos metu | Lengvas paspaudimas | Girdimas kietas clunk arba thunk |
| Gedimo elgesys | Gali spustelėti, bet neišsiųsti maitinimo (sudegę kontaktai arba įtampos kritimas) | Gali įsijungti su dūžiu, bet ne švaistikliu (įstrigęs stūmoklis arba sudegę variklio kontaktai) |
| Paleidimo grandinės svarba | Valdo, kai galia teka į solenoidą | Užtikrina galutinę pavaros jungtį su starteriu |
| Maitinimo kelio vaidmuo | Perjungimas valdymo pusėje | Tiesioginis galios tiekimas į variklio apvijas |
| Šilumos poveikis | Vidutinė, saugoma vieta | Didelis karštis, šalia variklio ir smagračio |
| Tinkamumas naudoti | Paprasta ir lengvai keičiama | Daugelyje transporto priemonių reikia išimti starterį |
| Tipinė ritės įtampa | 12 V arba 24 V | 12 V arba 24 V |
| Projektavimo tikslas | Apsaugokite uždegimo jungiklį ir valdykite saugaus paleidimo logiką | Įjunkite starterį ir perkelkite pavaros judesį į smagratį |
Starterio relės gedimo simptomai
• Nėra švaistiklio ir spragtelėjimo – relės ritė neįjungiama. Taip gali nutikti dėl sugedusios ritės, trūkstamo maitinimo ar įžeminimo 85/86 kaiščiuose arba ECU apsauginio užrakto, pvz., Parkavimo / neutralaus arba sankabos jungiklio, neleidžiančio paleidimo signalo.
• Vienas paspaudimas, bet ne švaistiklis – relė spustelėja, bet maitinimas nepereina į 87 kaištį. Tai dažnai atsitinka, kai relės kontaktai yra susidėvėję, duobėti ar sudegę. Tai taip pat gali sukelti silpna akumuliatoriaus įtampa arba korozija relės lizde.
• Protarpinis užvedimas – variklis kartais sukasi, o kartais ne. Šiluma gali susilpninti relės rites, o atsilaisvinę gnybtai gali nutraukti kontaktą. Drėgmė ar nešvarumai relės dėžutės viduje taip pat gali sulėtinti arba blokuoti relės judėjimą.
• Greitas spragtelėjimas arba zvimbimas – relė greitai įsijungia ir iškrenta. Paprastai tai reiškia žemą sistemos tūrįtage arba didelės varžos jungtis akumuliatoriaus kabeliuose ar įžeminimuose. Relė negali išlikti pakankamai ilgai, kad siųstų pastovią galią.
• Įsijungia tik bakstelėjus relės arba saugiklių dėžutę – bakstelėjus gali reaguoti lipni relės armatūra arba silpna vidinė spyruoklė. Tai yra įspėjamasis sugedusios relės ženklas ir neturėtų būti traktuojamas kaip remontas.
Starterio relės greito testo vadovas
| Požymis | Greitas kitas patikrinimas |
|---|---|
| Jokio paspaudimo, jokio švaistiklio | START metu naudokite multimetrą ties 85/86 kaiščiais. Patvirtinkite 12 V ir gerą įžeminimą. Jei yra maitinimas, bet nėra atsako, omas patikrina relės ritės tęstinumą. Jei nėra maitinimo, atkreipkite dėmesį į uždegimo jungiklį, ECU arba apsauginius jungiklius. |
| Vienas spustelėjimas, be švaistiklio | Išmatuokite įtampą 87 kaištyje. Jei įtampa smarkiai sumažėja, patikrinkite, ar nėra sudegusių relės kontaktų ar korozijos gnybtų. Jei įtampa yra gera esant 87, judėkite į priekį ir išbandykite solenoidinį S gnybtą prie starterio. |
| Greitas paspaudimas iš relės | Patikrinkite akumuliatoriaus apkrovą ir patikrinkite ttage stabilumas. Išmatuokite įtampos kritimą nuo neigiamo akumuliatoriaus iki važiuoklės ir važiuoklės iki variklio bloko švaistiklio metu. Nuvalykite arba priveržkite visas silpnas įžeminimo jungtis. |
| Paleidimas su pertraukomis | Atlikite relės ir lizdo virpėjimo testą, sukdami raktą į START. Patikrinkite, ar lizdo gnybtai nėra laisvi ar nepakitę nuo karščio. Patikrinkite, ar relės dėžutėje nėra drėgmės. |
| Spustelėkite + lemputės pritemdytos, bet nėra švaistiklio | Išmatuokite įtampos kritimą per kaiščius 30→87 sukimo metu. Jei kritimas didelis, pakeiskite relę. Jei įprasta, patikrinkite starterio srovės suvartojimą ir patikrinkite, ar akumuliatoriaus laiduose nėra paslėptos korozijos. |
Starterio relės priežiūros patarimai
• Laikykite akumuliatorių sveiką – silpnas akumuliatorius sukelia žemą įtampą sukimo metu. Dėl to relė plepa ir laikui bėgant gali sudeginti jos kontaktus. Reguliariai tikrinkite akumuliatoriaus įkrovos būseną ir valykite gnybtus, kad išvengtumėte įtampos praradimo.
• Išlaikykite tvirtą pagrindą – prastas įžeminimas yra dažna paleidimo problemų priežastis. Nuvalykite ir priveržkite akumuliatoriaus ir važiuoklės ir variklio įžeminimo diržus. Pašalinkite dažus ar rūdis po žemės kilpomis, kad metalas liestųsi su metalu.
• Drėgmės kontrolė – vandens ir korozijos pažeidimų relės ir lizdai. Įsitikinkite, kad saugiklių ir relių dėžutės dangteliai tinkamai užsandarinti. Neplaukite slėgiu tiesiai virš relės dėžutės. Drėgnose vietose naudokite sandarias reles ir lizdus, kad geriau apsaugotumėte.
• Sumažinkite šilumos poveikį – didelis karštis silpnina relės rites ir kontaktus. Jei įmanoma, laikykite relę atokiau nuo išmetimo takų ir šilumos šaltinių. Jei yra vietos, įdiekite pagrindinį šilumos ekraną, kad padidintumėte patikimumą.
• Anksti sutvarkykite silpnas jungtis – jei relės lizdas yra parudavęs plastikas, laisva gnybtų rankena arba žalia korozija, pakeiskite gnybtus, o ne tik relę. Prastos jungtys padidina pasipriešinimą ir sukelia perkaitimą.
• Kartą per metus patikrinkite įtampos kritimą – paprastas įtampos kritimo bandymas sukimo metu gali atskleisti didėjantį relės grandinės ar akumuliatoriaus kabelių pasipriešinimą. Pagavus šį anksti, išvengiama neužvedimo problemų vėliau.
Starterio relės keitimo ir montavimo vadovas
Pirmiausia saugumas
Prieš pradėdami dirbti, atjunkite neigiamą (-) akumuliatoriaus gnybtą, kad išvengtumėte trumpojo jungimo. Jei transporto priemonėje naudojamos ECU valdomos sistemos, prieš paliesdami relę palaukite bent minutę, kol moduliai išsijungs.
Raskite starterio relę
Raskite starterio relę variklio skyriaus saugiklių dėžutėje arba šalia akumuliatoriaus. Patikrinkite saugiklių dėžutės schemą arba savininko vadovą. Priklausomai nuo transporto priemonės, jis gali būti pažymėtas START, CRANK arba IGNITION RELAY.
Prieš keisdami patikrinkite
Prieš išimdami relę, patikrinkite, ar lizde nėra atsilaisvinusių, sudegusių ar korozijos gnybtų. Įsitikinkite, kad akumuliatorius geras, starterio saugiklis nepažeistas ir laidai nepažeisti. Relės pakeitimas neišsprendus laidų problemų neišspręs nepaleidimo problemos.
Nuimkite seną relę
Tvirtai suimkite relę tiesiai iš lizdo. Venkite per daug suktis, nes tai gali atlaisvinti lizdo ašmenis. Jei jis įstrigo, švelniai patraukite aukštyn naudodami plastikinį įrankį.
Paruoškite naują relę
Suderinkite naują relę pagal kaiščių išdėstymą, ritės įtampą (12 V arba 24 V) ir kontaktinį įvertinimą (mažiausiai 30 A daugumai automobilių). Jei jame yra įmontuotas diodas, atkreipkite dėmesį į teisingą poliškumą, kad jis netrumpėtų.
Teisingai įdiekite relę
Įstumkite relę iki galo į lizdą, kol ji tvirtai užsifiksuos. Laikykite kaiščius išlygintus, kad gnybtai neišsiskleistų. Jei relėje yra diodas, prijunkite kaištį 86 prie teigiamo, o kaištį 85 - prie žemės.
Iš naujo prijunkite maitinimą ir išbandykite
Vėl prijunkite akumuliatorių ir užveskite variklį, kad patikrintumėte relės funkciją. Klausykite švaraus relės paspaudimo ir įsitikinkite, kad starteris tinkamai įsijungia. Jei jis vis tiek nesisuka, patikrinkite įtampą 30, 87, 85 ir 86 kaiščiuose START metu.
Galutiniai patikrinimai
Pritvirtinkite laidus nuo karščio ir judančių dalių. Pakeiskite įtrūkusius relės dėžutės dangčius, kad nepatektų drėgmė. Aplink lizdą užtepkite lengvą dielektrinį tepalą, kad apsaugotumėte nuo korozijos atšiaurioje aplinkoje.
Išvada
Starterio relė vaidina pagrindinį vaidmenį tiekiant švarią energiją į starterio sistemą ir apsaugant kitas elektrines dalis. Žinojimas, kaip jis veikia, kaip pastebėti gedimo požymius ir kaip jį išbandyti ar pakeisti, padeda išlaikyti patikimą paleidimo sistemą. Tinkamai sujungus laidus, švarias jungtis ir gerai prižiūrint akumuliatorių, starterio relė gali tarnauti ilgai.
Dažnai užduodami klausimai [DUK]
1 klausimas. Ar bloga starterio relė gali išeikvoti akumuliatorių?
Taip. Jei relė prilimpa arba nuteka srovė, ji gali lėtai išeikvoti akumuliatorių net ir išjungus variklį.
2 klausimas. Kiek laiko trunka starterio relė?
Dauguma starterio relių tarnauja 5–10 metų, tačiau šiluma, vibracija ir silpnos baterijos gali sutrumpinti jų tarnavimo laiką.
3 klausimas. Ar starterio relė gali sugesti su pertrūkiais?
Taip. Susidėvėję arba sudegę relės kontaktai kartais gali veikti, o kitu metu sugesti, todėl gali kilti atsitiktinių nepaleidimo problemų.
4 klausimas. Ar saugu apeiti starterio relę?
Tik trumpam bandymui. Apeinant maitinimas siunčiamas tiesiai į starterį ir išjungiami saugos blokavimai.
5 klausimas. Ar dyzeliniai varikliai naudoja skirtingas starterio reles?
Dyzeliniai varikliai naudoja panašias reles, tačiau dažnai su didesne srove dėl didesnių starterių.
6 klausimas. Ar oras turi įtakos starterio relės patikimumui?
Taip. Drėgmė sukelia koroziją, o didelis karštis ar šaltis laikui bėgant silpnina relės veikimą.